Leerlingbegeleiding
 

Mentor

De mentor is de vertrouwenspersoon van de klas; hij is tevens de centrale persoon in de studiebegeleiding. De mentor onderhoudt de contacten tussen school en ouder(s)/verzorger(s).
 
Studiebegeleider
Topsporters en topdansers (DAMU) hebben een studiebeleider. De studiebegeleider zorgt voor een afstemming van het rooster t.o.v. trainingen en danslessen. De studiebegeleider komt met een voorstel voor de mogelijke ontheffingen voor een vak (voor LO wordt bijvoorbeeld een ontheffing gegeven). Verder bespreekt de studiebegeleider de voortgang met de leerlingen en ouders/verzorgers.  

 

De afdelingsleider

De afdelingsleider coördineert het mentoraat en bespreekt de onderwijskundige zaken met de studiebegeleider. Verder heeft de afdelingsleider het overzicht over absenten, telaatkomers, en cijfers en treedt zo nodig disciplinair op.
 

De locatiedirecteur

Hij is het hoofd van de locatie. Hij houdt zich vooral bezig met organisatorische en beleidsmatige zaken. 
 

De decaan

Aan de leerlingen van de school wordt via de decaan (foto hieronder),  informatie verstrekt over studie-, beroeps- en onderwijsmogelijkheden. Deze informatie is vooral belangrijk wanneer de leerlingen voor keuzes komen te staan op het gebied van hun studie. Deze keuzemogelijkheden treden vrijwel elk leerjaar op. Het kan hierbij gaan om een richting- keuze of een vakkenpakketkeuze. Om de leerlingen te kunnen helpen bij deze keuze, kan de decaan van de volgende mogelijkheden gebruik maken: klassikale voorlichting informatieavonden voor ouder(s)/verzorger(s) en/of leerlingen, het afnemen van een beroepen-interessetest, het houden van persoonlijke gesprekken met leerlingen en ouder(s)/verzorger(s) en het verstrekken van documentatie.
 
Mevrouw G. de Visser (decaan, docent Nederlands bovenbouw)
 

De ondersteuningscoördinator

De ondersteuningscoördinator (foto hieronder) is het aanspreekpunt voor leerlingen, ouder(s)/verzorger(s) en personeel op het gebied van sociale, psychische en/of leerproblemen. Eventueel verwijst zij door naar de schoolmaatschappelijkwerker, naar de schoolverpleegkundige of geeft ze advies over een gespecialiseerde instantie. De ondersteuningscoördinator bespreekt ook leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Een keer per 6 weken komt een team bijeen. Dit team bestaat uit de ondersteuningscoördinator, de schoolverpleegkundige, leerplichtconsulent, schoolmaatschappelijkwerker en de betreffende afdelingsleider. Zodra er een aanleiding is, vindt een vertrouwelijke leerlingbespreking plaats. Door met deze specialisten tegelijk aan tafel te zitten, kan de aanpak effectief en optimaal genoemd worden.
 
Mevrouw D. Velberg (Ondersteuningscoördinator, dyslexiecoach)
 

Schoolmaatschappelijk werker (SMW)

Op Thorbecke Merkelbachstraat is één keer per week een schoolmaatschappelijk werker aanwezig. Mevrouw Risseeuw kan leerlingen ondersteunen bij vragen omtrent gedrag, sociaal-emotionele problemen (assertiviteit, pesten, agressieregulatie, etc.).
 

Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)

Één keer per week is de schoolverpleegkundige op Thorbecke Merkelbachstraat aawezig. Mevrouw Van Poppel organiseert een inloopuur voor leerlingen en ouders met vragen op het gebied van bijvoorbeeld gezondheid.
 

Onderwijspsycholoog

Het Thorbecke Merkelbachtraat heeft een eigen onderwijspsycholoog. Mevrouw Vasen-Molenmaker observeert in de klas, geeft handelingsadviezen, ondersteunt bij het schrijven van handelingsplannen/OPP's en neemt intelligentieonderzoeken af. Zij is een vraagbaak op gebied van leerlingen en gedrag. 
 

Inloggen...

Bekijk de handleiding voor het ouderportaal.


Inloggevens vergeten?

Zit jij in groep 8

Thorbecke VO is een sportieve openbare scholengemeenschap met veel uitdaging en leuke activiteiten!